The Force at work / La Force en action

The Force at work / La Force en action
Read the whole story now being read around the world! / Lisez toute l'histoire maintenant lue autour du monde!

Thursday, February 13, 2014

Winter / Hiver 2014 @ MAC



Français en bas


This winter the Museum of contemporary art of Montreal fills all our senses. The ADRIAN PACI exhibition, LIVES IN TRANSIT, curated by MARIE FRASER, questions migration and immigration of human beings in our geopolitical world through painting, sculpture, and video installation. Going in you see the video installation The Encounter, 2011, a reflection on repeated gestures as modes of socialization. The artist is filmed as he shakes hands with a multitude of people that have come to greet him outside the church of San Bartolomeo. A little further you see the installation Last Gestures, 2009, that causes the most unusual phenomenological impression as two bars, one green on the left and one red on the right, become superimposed on the otherwise familiar images. Here it is the story of a young girl leaving her family to go live with her husband. Of all the pieces, it is the sculpture Home to go, 2001, that moves me the most. It is a sculpture of the artist in plaster and marble powder, life size, he is transporting his roof, which can transform into wings, in his migratory march. This work grasps what being human is with simplicity and elegance like no other.

From left to right/ De gauche à droite: Paul Butler,
Louis-Philippe Côté, Hajra Waheed, Lesley Johnstone,
David Elliott. Photo © Lena Ghio
COLLAGES: Gestures and Fragments, curated by LESLEY JOHNSTONE, gathers 8 Canadian artists: DAVID ELLIOTT, LUANNE MARTINEAU, LOUIS-PHILIPPE CÔTÉ, HAJRA WAHEED, PAUL BUTLER, THOMAS CORRIVEAU, TREVOR MAHOVSKY and RHONDA WHEPPLER: that present colorful and fascinating collages. The work of decoupage by HAJRA WAHEED A Short Film from the Sea of Change: Character 1: In the Rough, 2013, held my attention a long time. This piece that uses dark wood shelves and boards transports us into a Zen space, reminiscent of a temple with cutouts disposed to form a symbolic language.

CHRISTIAN MARCLAY’s THE CLOCK completes the winter presentation in the galleries. Curator FRANÇOIS LE TOURNEUX tells us how the time, image, and music create an effective tension that keeps the audience captivated. Indeed the piece unfolds in real time and gives us the impression that we are following a long intrigue at once familiar and unwonted. The most beautiful faces of international cinema surface in one clip after the next. The work took 3 years to complete.

The Clock is a 24 hours masterpiece but will be presented in its entirety only 5 times. MAKE A NOTE OF THE FOLLOWING SCHEDULE:

PREMIERE beginning February 21 2014 at 6:00 pm until February 22 2014 at 6:00 pm FREE!!!
NUIT BLANCHE     March 1 2014 begins at 11:00 am until March 2 2014 at 6:00 pm.
NOCTURNE             March 7 2014 begins at 11:00 am until March 8 2014 at 6:00 pm
For the Max And Iris Stern Symposium     April 4 2014 begins at 11:00 am until April 5 2014 at 6:00 pm
CLOSING                 April 19 2014 begins at 11:00 am until April 20 2014 at 6:00 pm

There will be line-ups as there are only 36 sitting places with a maximum of 80 persons total. If you leave for whatever reason, you will have to get back in line. IT IS WORTH IT!

-LENA GHIO

FRANÇAIS

From left to right/ de gauche à droite: John Zeppetelli,
Adrian Paci, Marie Fraser Photo © Lena Ghio

Cet hiver, le Musée d’art contemporain de Montréal nous en met plein les sens. L’exposition d’ADRIAN PACI, Vies en transit, commissaire MARIE FRASER, questionne la migration et l’immigration des humains dans notre monde géopolitique par le biais de la peinture, de la sculpture, et de l’installation vidéo. En entrant on rencontre l’installation The Encounter, 2011, une réflexion sur les gestes répétés dans nos modes de socialisation. L’artiste se fait filmer en train de donner la main à une multitude de personnes qui se déplacent pour le saluer devant l’église de San Bartolomeo.  Un peu plus loin on voit l’installation Last Gestures, 2009, qui cause la plus étrange impression phénoménologique alors que se superposent deux barres, une verte à gauche et une rouge à droite, sur les images autrement très familières. Ici c’est l’histoire d’une jeune fille qui quitte sa famille pour suivre son mari. De toutes ses pièces, c’est la sculpture Home to go, 2001, qui m’émeut le plus. Une sculpture de l’artiste en poudre de plâtre et marbre, grandeur nature, qui transporte son toit, qui peut se transformer en ailes, dans sa marche migratoire. Cette œuvre saisit l’humain avec simplicité et élégance comme nulle autre.

COLLAGES: Geste et Fragments, commissaire LESLEY JOHNSTONE, rassemble 8 artistes Canadiens: DAVID ELLIOTT, LUANNE MARTINEAU, LOUIS-PHILIPPE CÔTÉ, HAJRA WAHEED, PAUL BUTLER, THOMAS CORRIVEAU, TREVOR MAHOVSKY et RHONDA WHEPPLER: qui nous présentent des collages colorés et fascinants. L’œuvre de découpage de HAJRA WAHEED A Short Film from the Sea of Change: Character 1: In the Rough, 2013, a tenu mon attention longtemps. Cette pièce qui se sert d’étagères et de panneaux en bois foncé nous transporte dans un espace Zen, rappelant un temple avec les découpures disposées pour former un langage symbolique.

THE CLOCK de CHRISTIAN MARCLAY complète la présentation hivernale dans les galeries. Le commissaire FRANÇOIS LE TOURNEUX nous raconte comment l’heure, l’image, le temps et la musique créent un effet de tension qui captive l’auditoire. En effet, la pièce qui se déroule en temps direct nous donne l’impression de suivre une longue intrigue qui est à la fois familière et insolite. Les plus beaux visages du cinéma international surfacent un à un. L’œuvre a pris 3 ans à réaliser.

The Clock est une œuvre qui dure 24 heures mais elle sera présentée dans sa totalité seulement 5 fois. PRENEZ NOTE DE LA CÉDULE QUI SUIT :

PREMIÈRE début 21 Février 2014 à 18:00  jusqu’au 22 Février 2014 18:00 GRATUIT!
NUIT BLANCHE    1er Mars 2014 début à 11:00 jusqu’au 2 Mars 2014 à 18:00
NOCTURNE           7 Mars 2014 début à 11:00 jusqu’au 8 Mars 2014 à 18:00
Pour le Colloque Max and Iris Stern   4 Avril 2014 début à 11:00  jusqu’au 5 Avril 2014 à 18 :00
FERMETURE         19 Avril 2014 début 11:00 jusqu’au 20 Avril 2014 à 18 :00

Il y aura des files d’attente puisqu’il y a seulement 36 places assises et l’espace contient un maximum de 80 personnes à la fois. En plus si vous quittez votre place pour n’importe quelle raison, vous retournerez en ligne d’attente. ÇA VAUT LA PEINE!

-LENA GHIO

No comments:

Post a Comment