Friday, August 8, 2014

FANTASIA! Conclusion...

Français en bleu

The 2014 Fantasia Festival is over. But what a great time we had. I did not get to see all the movies I wanted to see because there were just too many that got me intrigued. I will, however,  conclude with these two film reviews.

THE FATAL ENCOUNTER

This was my favorite movie of the entire Fantasia Festival and also the prime reason why I support the festival. This delicious jewel of a film will not be distributed in Montreal and has already finished its 25 North-American cities tour. Without the Fantasia Festival, I would never have had the opportunity to see it on a big screen where it deserves to be seen.

Water, stone, smoke, swords, earth, the elements are put in motion. King Jeongjo (HYUN-BIN) is refining his excellence in secret, he has many enemies. "When you want something, do your utmost, then it will be realized." The King reminds his faithful assistant, the eunuch Sang-Chaek (JUNG JAE-YOUNG) .

The Spirit of the story is structured upon the philosophies of Korean Martial Arts; how the warrior understands time and its relationship to all things, the Tao and the ways of nature. From the initial scene we are struck with the simple elegance of the decor and costume design. They express the balance the martial artist strives for, an elegance that is complete harmony to nature. The attention to details is ravishing. For example there is a scene where we see a hand writing a note with calligraphy on a red piece of parchment that is immediately followed by an image of branches reflected in blue water, a reminder of conflicting forces building up.

The lessons of this film on the subject of time are priceless. The King is held back, biding his time until the right moment to act presents itself. He remains constant in his practice and position even as he is the subject of his enemies mockery. The movie unfolds to reveal the entire story with flashbacks that unveil the events that have built up the inevitable encounter. This unhurried pace is the way a martial artist accumulates force. A martial artist waits for the opponent to make the first move so he will know where to strike, to move first would make him loose power for nothing. When the fatal encounter arrives and the King defends himself using archery you understand this principle again. The cinematography is masterful in representing the Zen nature of a martial artist in combat who must let all his accumulated practice take over as he surrenders to the intelligence of his trained body.

I want to underline the beautiful performance of the little girl who played Bok-Bing. Her performance as a servant child forced to attempt murder tore my heart out. Her name is YOO EUN-MI.

I would go on and on so much that I enjoyed this film. When it ended the whole theatre gasped and we looked at each other to confirm our mutual pleasure at seeing this gorgeous movie!

BRAVO!

1987 
Jean-Carl Boucher, Laurent-Cristophe de Ruelle,
Simon Pigeon, Pier-Luc Funk
Le nouveau film de RICARDO TROGI est pas pire, une expression Québécoise qui veut dire que le film contient quelques belles qualités. Parmi celles-ci la performance de SANDRINE BISSON dans le rôle de Claudette. Elle incarne authentiquement une mère des années 80 qui fume, qui veut rester mince, et qui élève deux adolescents. JEAN-CARL BOUCHER dans le rôle de Ricardo est moins impressionnant. On l'attrape en train de jouer son rôle, il est trop conscient de lui-même mais
il est pas pire. 

Le vrai bémol est le manque de rythme et de timing du film en général et le manque de synchronisme énergétique entre le choix de la bande sonore et l'action du du visuel. Certaines scènes sont trop lentes à aboutir donc on devine la chute en 30 secondes alors qu'elle est livrée 5 minutes plus tard.

Un film quand même amusant, c'est un film pas pire. 

The Winners / Les Lauréats

PRIX CHEVAL NOIR – Longs métrages
Prix Cheval Noir pour le meilleur film (à l’unanimité) : UZUMASA LIMELIGHT de Ken Ochiai
Prix de la mise en scène : David Zellner pour KUMIKO THE TREASURE HUNTER
Prix du scénario : Billy Senese pour CLOSER TO GOD
Prix d’interprétation masculine : Seizo Fukumoto pour UZUMASA LIMELIGHTPrix de l’interprétation féminine : Miyuki Oshima pour FUKU-CHAN OF FUKU-FUKU FLATS
Mention spéciale décernée à CYBERNATURAL de Leo Gabriadze, pour son accomplissement technique et conceptuel

PRIX NEW FLESH – Premières œuvres
Prix New Flesh pour le meilleur premier film : THE INFINITE MAN de Hugh Sullivan
Mention spéciale décernée à I AM A KNIFE WITH LEGS de Bennett Jones, pour l’audace et la vision d’un artiste à surveiller de près

PRIX  DU COURT MÉTRAGE INTERNATIONAL
Prix du meilleur court métrage international : JIMINY d’Arthur Molard
Mention spéciale décernée à HOW TO MAKE A NIGHTMARE de Noah Aust, pour sa vision cinématographique et psychologique

PRIX SATOSHI KON POUR L’EXCELLENCE EN ANIMATION
Prix Satoshi Kon pour le meilleur long métrage d’animation : GIOVANNI’S ISLAND de Mizuho Nishikubo
Mention spéciale décernée à THE SATELLITE GIRL AND MILK COW de Chang Hyung-yun, pour son inventivité et l’originalité de son scénario
Prix Satoshi Kon pour le meilleur court métrage d’animation ex aequo : THE PORTRAIT STUDIO de Takashi Nakamura et SUPERVENUS de Frédéric Doazan
Mention spéciale décernée à THE LOOKING PLANET d’Eric Law Anderson, pour sa créativité, son scénario et ses personnages attachants

PRIX AQCC 
Le jury, composé d’Apolline Caron-Ottavi, Martin Gignac et Jean-Marie Lanlo ont décerné le prix AQCC ex aequo à KILLERS des Mo Brothers et UGLY d’Anurag Kashyap.

PRIX SÉQUENCES
Le jury, composé de Pascal Grenier, Guillaume Potvin et Mathieu Séguin-Tétreault ont décerné le prix Séquences à COLD IN JULY de Jim Mickle.

PRIX L’ÉCRAN FANTASTIQUE
Le prix L’Écran fantastique décerné par Yves Rivard a été remis à PREDESTINATION de Peter et Michael Spierig.

PRIX DU PUBLIC
Meilleur film asiatique : MISS GRANNY de Hwang Dong-hyuk
Meilleur film international : IN ORDER OF DISAPPEARANCE de Hans Petter Moland


Meilleur film canadien :
DYS- de Maude Michaud
Meilleur film d’animation : GIOVANNI’S ISLAND de Mizuho Nishikubo et CHEATIN’ de Bill Plympton (ex æquo)
Meilleur documentaire : TO BE TAKEI de Jennifer M. Kroot et Bill Weber
Prix Guru : ONCE UPON A TIME IN SHANGHAI de Wong Ching-Po
Prix du film le plus innovateur : CYBERNATURAL de Leo Gabriadze
Meilleur court métrage :THE CHAPERONE de Fraser Munden et Neil Rathbone


I can't wait for next year!
J'ai déjà hâte à l'année prochaine!

For more information, pour d'autres informations: FANTASIA

-LENA GHIO

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