Monday, October 27, 2014

BIENNALE MONTREAL 22.10.14 - 04.01.15 LOOKING FORWARD/L'AVENIR PART 1

Details from three installations/ Détails de trois installations: RAYMOND BOISJOLY (And) Other Echoes, 2013/ RICHARD IBGHY & MARILOU LEMMENS The Prophets, 2013/ SIMON DENNY All You Need Is Data: The DLD 2012 Conference REDUX Rerun, 2012

Français en mauve

Last Wednesday October 22 the 2014 Montreal BIENNALE (BNLMTL) opened to the public. I visited the exhibition with the journalists on October 21 but I found it so monumental that I did some research before writing my article in three parts. The first parts are are concerned with the exhibition that is at the Montreal Museum of contemporary art. I will be adding articles as I see more spaces.

My process is to walk through the entire show once getting close, moving back, then I read the title and the medium employed by the artist. Then I go through the exhibition once more. This allows me to see more clearly. In all I spent four hours just at the Museum. Also there are many video installations that need time to see and absorb.

The theme that the exhibition was structured around is LOOKING FORWARD, an invitation to artists from around the world to propose a view of what may happen. The curators, GREGORY BURKE, PEGGY GALE, LESLEY JOHNSTONE and MARK LANCTÔT wanted all concerns of life to be addressed: politics, economics, social media, philosophy, the human condition as resources are dwindling. 

Some artists are more successful than others at perceiving possible futures, others are simply echoing present concerns. Touching Reality, 2012 by THOMAS HIRSCHHORN is a video installation that lasts 4:45 minutes. We see a female hand zooming in on images of people on the worst day of their lives, the day their heads got blown away, or their whole body got thorn apart. It is sad to say that indifference towards the victims of violence is as old as the world. The artist exploits the curiosity people have for the morbid, he is not being that insightful about the future. 

On the other hand SIMON DENNY with All You Need Is Data: The DLD 2012 Conference REDUX Rerun, 2012 has a clear insight on where our current fanatical belief we can alter our reality if we just absolutely master our internal dialogue will look like. Every panel is loaded with one promoter or another, one message of positivity, of success, and the guru who will help you do this. The labyrinthine disposition of his 90 Laser printed vinyl painted canvases made me feel exactly as I do now when I see those positivity commercials. His work is well executed and made me feel exasperated. 

to be continued...

FRANÇAIS


Le mercredi 22 octobre la BIENNALE de MONTRÉAL 2014 (BNLMTL) a ouvert ses portes au publique. J’ai visité l’exposition avec les journalistes le 21 octobre et je l’ai trouvée si monumentale que j’ai fait des recherches avant d’écrire mon article en trois parties. Les premières parties concernent  ce qui se passe au Musée d’art contemporain de Montréal. J’ajouterai d’autres articles quand j’aurai visité d’autres espaces.

Ma procédure est de marcher au travers les galeries une fois m’avançant, reculant, ensuite je lis le titre et les médiums qu’ont employés les artistes. Ensuite je revisite toute l’exposition à nouveau. Ceci me permet de voir plus clairement. En tout j’ai passé quatre heures au Musée. Il y a aussi plusieurs installations vidéos qui nécessitent le temps d’être absorbée.

L’exposition est structurée autour du thème de L’AVENIR, une invitation aux artistes du monde de proposer une vision de ce qui pourrait se produire. Les conservateurs, GREGORY BURKE, PEGGY GALE, LESLEY JOHNSTONE et MARK LANCTÔT voulaient qu’y soient représentés tous les intérêts de la vie : politiques, économies, médias sociaux, philosophie, la condition humaine alors que les ressources s’évaporent.

Certains artistes réussissent mieux que d’autres à percevoir des possibilités futures, d’autres font simplement écho des soucis du présent. Touching Reality, 2012 de THOMAS HIRSCHHORN est une installation vidéo qui dure 4 :45 minutes. On y voit une main féminine zoomer sur des images de la pire journée de la vie des individus qui y figurent, le jour où leur tête se fait exploser, ou leur corps entier se fait déchirer. C’est triste à dire, mais l’indifférence envers les victimes de violence est aussi vieille que le monde. L’artiste exploite la curiosité des gens pour le morbide, il n’est pas trop intuitif concernant l’avenir.

De l’autre côté, SIMON DENNY avec X a un pressentiment plausible sur là où risque de nous mener notre tendance fanatique à se convaincre qu’on peut résoudre tous nos problèmes avec la pensée positive. Chaque panneau est plein d’un promoteur où un autre, un message de positivité, de succès, et les gurus qui nous aiderons à accomplir cela. La disposition labyrinthique des 90 toiles imprimées au laser et peintes au vinyle m’ont fait ressentir exactement ce comme quand je vois ces commerciaux de positivité. Son travail est très bien exécuté et m’exaspère.


à suivre...

-LENA GHIO


No comments:

Post a Comment