The Force at work / La Force en action

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Sunday, February 26, 2017

Teresa Margoles & Emanuel Licha @ MAC > 14.05.2017

Details of works by Teresa Margoles who is on the right. / Détails des oeuvres de Teresa Margoles qui est à  droite. Photos © Lena Ghio, 2017

MUNDOS

FRANÇAIS • 

Dressed in black jeans, wearing a black leather jacket, bangs and braids, the serious Mexican artist is soft spoken as she describes the horrific undercurrents of her practice. Teresa Margoles is standing up for the missing and murdered people caught in Mexico's gang wars and neglect from officials who should be protecting them. She has lost personal friends, like her friend Carla who is wearing a red dress in the detail above. Each of her work addresses this human violence and the rituals of forensic autopsy. She studied to get a degree as a forensic pathologist around the same time she was going to art school. She is socially and politically engaged and has said: " To me the morgue is the thermostat of a society. "

Although many of her works appear simple, they are imbued with death and violence. She has produced many installations where the water that has washed the body of a murder victim is recycled to make bubbles. You can smell death as the bubbles flow out of the ceiling and explode, "each represent a body" she says. ( In the air, 2003)

Vêtue en jeans noirs, accoutrée d'une veste en cuir noire, frange et tresses l'artiste Mexicaine sombre parle doucement alors qu'elle décrit les courants sous-jacents horrifiques de sa pratique. Teresa Margoles représente les gens disparus ou assassinés piégés par les violences des guerres de gangs et la négligence d'officiels qui devraient les protéger. Elle y a perdu des amis personnels tels Carla qui porte la robe rouge dans le détail plus haut. Chacune de ses oeuvres adresse cette violence humaine et les rituels de l'autopsie médico-légales. Elle a obtenu ses diplômes  comme pathologiste médico-légale autour de la même époque où elle étudiait les beaux-arts. Elle est socialement et politiquement engagée et a dit: " pour moi la morgue est le thermostat d'une société. "

Quoique plusieurs de ses oeuvres semblent simples, elles sont imprégnées de la mort et de la violence. Elle a produit plusieurs installations où l'eau qui a lavé les corps des victimes est recyclé pour faire des bulles. On peut sentir la mort alors que les bulles flottent doucement du plafond et explosent, "chacune représente un corps" dit-elle.  ( In the air, 2003)

Emanuel Licha describing his work. / Emanuel Licha décrit son travail. Photos © Lena Ghio, 2017 
ET MAINTENANT REGARDEZ CETTE MACHINE

As a counterpoint to Margoles's closeness to the victims and her proximity to violence and death, Emanuel Licha takes us at the "war" hotel, the place where journalists retire to safety to complete their reporting, a place away from combat. He recreates the hotel through a 60 minutes + HD video that draws us in the lulling mundanity of the daily routine of the staff and visitors. Around there are installations, media stations, where you can experience the results of the journalist's work in the field.

En contrepoint à l'intimité de Margoles auprès des victimes et sa proximité à la violence et la mort,  Emanuel Licha nous transporte à l'hôtel de "guerre", ce lieu où les journalistes se retirent en sécurité pour compléter leurs reportages loin du combat.  Il recrée cet hôtel par le biais d'un film HD de 60 minutes qui nous attire vers la banalité anesthésiante  des routines quotidiennes du personnel et des visiteurs. Autour de l'espace de visionnement il y a des  installations, des stations médiatiques, où vous pouvez voir le résulta du travail des journalistes sur le terrain. 

For all the details on the programming and special events: Montreal Museum of contemporary art.
Pour tous les détails sur la programmation et les événements spéciaux: Musée d'art contemporain de Montréal.

-LENA GHIO

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