Last Wednesday October 22 the 2014 Montreal BIENNALE (BNLMTL) opened to the public. I visited the exhibition with the journalists on October 21 but I found it so monumental that I did some research before writing my article in three parts. The first parts are are concerned with the exhibition that is at the Montreal Museum of contemporary art. I will be adding articles as I see more spaces.
My process is to walk through the entire show once getting close, moving back, then I read the title and the medium employed by the artist. Then I go through the exhibition once more. This allows me to see more clearly. In all I spent four hours just at the Museum. Also there are many video installations that need time to see and absorb.
The theme that the exhibition was structured around is LOOKING FORWARD, an invitation to artists from around the world to propose a view of what may happen. The curators, GREGORY BURKE, PEGGY GALE, LESLEY JOHNSTONE and MARK LANCTÔT wanted all concerns of life to be addressed: politics, economics, social media, philosophy, the human condition as resources are dwindling.
Some artists are more successful than others at perceiving possible futures, others are simply echoing present concerns. Touching Reality, 2012 by THOMAS HIRSCHHORN is a video installation that lasts 4:45 minutes. We see a female hand zooming in on images of people on the worst day of their lives, the day their heads got blown away, or their whole body got thorn apart. It is sad to say that indifference towards the victims of violence is as old as the world. The artist exploits the curiosity people have for the morbid, he is not being that insightful about the future.
On the other hand SIMON DENNY with All You Need Is Data: The DLD 2012 Conference REDUX Rerun, 2012 has a clear insight on where our current fanatical belief we can alter our reality if we just absolutely master our internal dialogue will look like. Every panel is loaded with one promoter or another, one message of positivity, of success, and the guru who will help you do this. The labyrinthine disposition of his 90 Laser printed vinyl painted canvases made me feel exactly as I do now when I see those positivity commercials. His work is well executed and made me feel exasperated.
to be continued...
FRANÇAIS
Le mercredi 22 octobre la BIENNALE de MONTRÉAL
2014 (BNLMTL) a ouvert ses portes au publique. J’ai visité l’exposition avec
les journalistes le 21 octobre et je l’ai trouvée si monumentale que j’ai fait
des recherches avant d’écrire mon article en trois parties. Les premières
parties concernent ce qui se passe
au Musée d’art contemporain de Montréal. J’ajouterai d’autres articles quand
j’aurai visité d’autres espaces.
Ma procédure est de marcher au travers les
galeries une fois m’avançant, reculant, ensuite je lis le titre et les médiums
qu’ont employés les artistes. Ensuite je revisite toute l’exposition à nouveau.
Ceci me permet de voir plus clairement. En tout j’ai passé quatre heures au
Musée. Il y a aussi plusieurs installations vidéos qui nécessitent le temps
d’être absorbée.
L’exposition est structurée autour du thème de
L’AVENIR, une invitation aux artistes du monde de proposer une vision de ce qui
pourrait se produire. Les conservateurs, GREGORY BURKE, PEGGY GALE, LESLEY
JOHNSTONE et MARK LANCTÔT voulaient qu’y soient représentés tous les intérêts
de la vie : politiques, économies, médias sociaux, philosophie, la
condition humaine alors que les ressources s’évaporent.
Certains artistes réussissent mieux que
d’autres à percevoir des possibilités futures, d’autres font simplement écho
des soucis du présent. Touching Reality, 2012 de THOMAS HIRSCHHORN est une
installation vidéo qui dure 4 :45 minutes. On y voit une main féminine
zoomer sur des images de la pire journée de la vie des individus qui y
figurent, le jour où leur tête se fait exploser, ou leur corps entier se fait
déchirer. C’est triste à dire, mais l’indifférence envers les victimes de
violence est aussi vieille que le monde. L’artiste exploite la curiosité des
gens pour le morbide, il n’est pas trop intuitif concernant l’avenir.
-LENA GHIO
No comments:
Post a Comment