Monday, December 12, 2016

Wim Delvoye @ DHC-Art > 19.03.2017

Cheryl Sim & Wim Delvoye Photo © Lena Ghio, 2016 
FRANÇAIS

The latest exhibition @ DHC/ART, WIM DELVOYE, is one about luxurious details twisting around archetypes of ancient cultures and modern practices. For example, the Belgian born artist uses the motif of the crucifixion of Jesus repeatedly in elaborate contorted sculptures of every size. I had to ask him about his intention for using this particular human being, Jesus,  who died a horrific death and about whom we cannot seem to stop arguing; was it art history where he is the most represented person in the world,  or is it a tactic similar to Andy Warhol's use of the Campbell soup can? He laughed at my question but then recounted that he was making a point about social status and how in Europe, in particular where he grew up in Wervik, every family owned a beautiful crucifix. It was at once a common object and a personal luxury in these households.

The themes of the ordinary and the sublime are seen throughout the show in dazzling sculptures like La Pêche Clockwise below. The room is filled with scintillating lights and reflections that make it difficult to seize the details of what you are looking at.

La Pêche Clockwise ( scale model 2:3), 2011 
One of the most meaningful pieces is the sculpture Untitled (Maserati). A very recognizable symbol of wealth in the modern world, the luxury car is now a luminous shell with exquisitely carved symbols that represent the Prophet Mohammed's journey to heaven, it is Buraq the heavenly steed that carried the Holy Man to the Masjid Al Aqsa. It is subtle, pure, genius. The entire tale is scripted on the object that, said Wim Delvoye, can also evoke a magic flying carpet.

The exhibition shows the many disciplines the artist explored, from cultivating then tattooing pigs in China, to drawing, to water colors, to etching on luggage. It was a delightful visit as Wim Delvoye is an excellent conversationalist and he told much about his many journeys around the world, his work process, and his current interests. Cheril Sim, the curator of the exhibition, will be giving English guided tours on two separate dates: Saturday January 28 2017 at 2:00 PM / Saturday March 11 2017 at 4:00 PM. For these two visits YOU MUST RESERVE at info@dhc-art.org or 514-849-3742. There are also the noon guided tours starting at 12:15 PM on Wednesdays, Thursdays and Fridays. Follow this link to find out more on other educational offerings. 

untitled ( Maserati ), 2012


La plus récente exposition @ DHC/ARTWIM DELVOYE, en est une de détails luxueux qui se tordent autour d'archétypes de cultures anciennes et de pratiques modernes. Par exemple, l'artiste, natif de la Belgique, reprend le motif de la crucifixion de Jésus répétitivement dans des sculptures élaborées de toutes les dimensions. J'ai dû lui demander quel était son intention d'utiliser cet être humain en particulier, Jésus, qui a souffert une mort horrifique et de qui on semble incapable d'arrêter les arguments: était-ce l'histoire de l'art où il est le personnage le plus représenter au monde, ou plutôt une stratégie similaire à l'usage des cannes de soupe Campbell d'Andy Warhol?  Il a rit quand je lui ai posé la question mais il nous a ensuite raconté qu'il faisait un point sur la question du statut social et comment en Europe, en particulier dans sa ville natale de Wervik, chaque famille possède un beau crucifix. C'est à la fois un objet commun et un luxe personnel dans ces foyers.

Les thèmes de l'ordinaire et du sublime se voient tout au long de l'exposition dand des sculptures éclatantes telle  La Pêche Clockwise ici-bas. L'espace est remplie de lumières scintillantes et de reflets qui rendent difficiles de remarquer les détails de ce que vous regardez.

Details/ • Détails 

Une des pièces les plus éloquentes est la sculpture Untitled (Maserati). Un symbole d'opulence très reconnaissable dans le monde moderne, la voiture de luxe est maintenant une carapace lumineuse exquisement gravée de symboles qui représente l'ascension au ciel du Prophète Mohammed. C'est  Buraq  l'étalon céleste qui transporte le Saint Homme au Masjid Al Aqsa. C'est subtile, pure, génial. Le récit entier est écrit sur l'objet qui, dit Wim Delvoye, peut aussi évoquer un tapis volant magique. 

L'exposition montre les multiples disciplines que l'artiste explore, de l'élevage au tatouage de cochons en Chine, au dessin, à l'aquarelle, à la gravure sur des bagages. C'était très agréable de faire la visite avec Wim Delvoye qui est un excellent causeur. Il nous a parlé de ses multiples voyages autour du monde, de son processus de travail, et de ses intérêts courants. Cheril Sim, commissaire de l'exposition, donnera des visites guidées en français à deux dates différentes: Le samedi le 28 janvier à 16h / Le samedi 11 mars à 14h. Pour ces visites VOUS DEVEZ RESERVER à  info@dhc-art.org ou 514-849-3742. Il y a aussi des visites guidées à l'heure du midi dès 12h15 les mercredis, jeudis et vendredis. Suivez ce lien pour en savoir plus sur les programmes éducatifs.

No comments:

Post a Comment