Thursday, July 8, 2010

Jenny Holzer @ DHC-Art


In the heart of Old Montreal is a treasure for contemporary art lovers hidden amongst the picturesque facades: DHC-Art. This season as you take a leisurely walk in our fair city's old port you can cool down at DHC-Art while enjoying the work of JENNY HOLZER. The New York artist is known for her examination of personal and social realities. In this series of paintings and light installations she shows us a chilling view of what we accept as a civilization and to what it reduces all of us.

At first sight the paintings look inoffensive enough, silkscreens of printed pages on a wall. But when you get closer, the drama begins to unfold in its silent gore. She has reproduced many unclassified government documents some from Guantanamo Bay, some from the FBI, describing in black and white methods of torture, episodes of torture, murder. All sanctioned by our civilized governments.

On one floor, meticulously disposed human bones divided on two tables, some with silver tags, tell another devastating story. I asked the curator John Zeppetelli to explain: "These real human bones represent the fate of many girls and women in war times. These two installations evoke the victims of rape and murder from the war in Bosnia. The silver tags each represent a victim of these tragic circumstances."

In the other building that composes DHC-Art and on the top floor of the main building are Jenny Holzer's light installations. These pieces are so hypnotic you don't even realize that you are hooked on a story that becomes very vivid as your senses are all animated by the constant flow of words and light.

A chilling example of the power of contemporary art to tell a tale.

FRANÇAIS

Au coeur du Vieux-Montréal un trésor est caché parmis les façades pittoresques: DHC-Art. Pour cette saison estivale, on vous offre l'oeuvre de JENNY HOLZER. Cette artiste Newyorkaise est reconnue pour ses oeuvres qui traitent de réalités peronnelles et sociales.

Si vous ne lisez pas du tout l'Anglais, vous perdez malheureusent une dimension importante de son travail. Cependant il y aura, à certains endroits, des traductions disponibles.

Le language des textes officiels reproduit est froid et tranchant réduisant hommes et femmes entremêlés à la guerre à des lettres noires sur une feuille blanche, un numéro, un rapport gouvernemental. J'ai eu des frissons quand le message de l'artiste m'a frappé comme une masse. J'étais dégoûtée que les humains modernes acceptent, et supportent, ce genre de pratique systématique de torture, de viol.

Les documents représentés proviennent de Armed Forces Institute of Pathology (l'Institut de Pathologie des Forces Armées), du FBI, de Guantanamo Bay entre autres.

Le deuxième volet de l'exposition sont les installations lumineuses. Des mots formés de lettres lumineuse circulent rapidement et successivement pour former une histoire qui engage tous les sens. On est rapidement capturé par l'histoire qui défile devant nous.

Une oeuvre qui souligne macabrement le pouvoir de communication de l'art contemporain.

-Lena Ghio





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