Français en bas
This winter the Museum of contemporary art of Montreal
fills all our senses. The ADRIAN PACI exhibition, LIVES IN TRANSIT, curated by MARIE FRASER,
questions migration and immigration of human beings in our geopolitical world
through painting, sculpture, and video installation. Going in you see the video
installation The Encounter, 2011, a reflection on repeated gestures as modes of
socialization. The artist is filmed as he shakes hands with a multitude of
people that have come to greet him outside the church of San Bartolomeo. A
little further you see the installation Last Gestures, 2009, that causes the
most unusual phenomenological impression as two bars, one green on the left and
one red on the right, become superimposed on the otherwise familiar images.
Here it is the story of a young girl leaving her family to go live with her
husband. Of all the pieces, it is the sculpture Home to go, 2001, that moves me
the most. It is a sculpture of the artist in plaster and marble powder, life
size, he is transporting his roof, which can transform into wings, in his
migratory march. This work grasps what being human is with simplicity and
elegance like no other.
From left to right/ De gauche à droite: Paul Butler, Louis-Philippe Côté, Hajra Waheed, Lesley Johnstone, David Elliott. Photo © Lena Ghio |
COLLAGES: Gestures and Fragments, curated by LESLEY
JOHNSTONE, gathers 8 Canadian artists: DAVID ELLIOTT, LUANNE MARTINEAU, LOUIS-PHILIPPE CÔTÉ, HAJRA WAHEED, PAUL BUTLER, THOMAS CORRIVEAU, TREVOR MAHOVSKY and RHONDA WHEPPLER: that present colorful and fascinating
collages. The work of decoupage by HAJRA WAHEED A Short Film from the Sea of
Change: Character 1: In the Rough, 2013, held my attention a long time. This
piece that uses dark wood shelves and boards transports us into a Zen space,
reminiscent of a temple with cutouts disposed to form a symbolic language.
CHRISTIAN MARCLAY’s THE CLOCK completes the winter
presentation in the galleries. Curator FRANÇOIS LE TOURNEUX tells us how the
time, image, and music create an effective tension that keeps the audience
captivated. Indeed the piece unfolds in real time and gives us the
impression that we are following a long intrigue at once familiar and unwonted.
The most beautiful faces of international cinema surface in one clip after the
next. The work took 3 years to complete.
The Clock is a 24 hours masterpiece but will be presented
in its entirety only 5 times. MAKE A NOTE OF THE FOLLOWING SCHEDULE:
PREMIERE beginning February 21 2014 at 6:00 pm until
February 22 2014 at 6:00 pm FREE!!!
NUIT BLANCHE March 1 2014 begins at 11:00 am until
March 2 2014 at 6:00 pm.
NOCTURNE
March 7 2014 begins at 11:00 am until March 8 2014 at 6:00 pm
For the Max And Iris Stern Symposium April 4 2014 begins
at 11:00 am until April 5 2014 at 6:00 pm
CLOSING
April 19 2014 begins at 11:00 am until April 20 2014 at 6:00 pm
-LENA GHIO
FRANÇAIS
From left to right/ de gauche à droite: John Zeppetelli, Adrian Paci, Marie Fraser Photo © Lena Ghio |
Cet hiver, le Musée d’art contemporain de Montréal nous en met plein les sens. L’exposition d’ADRIAN PACI, Vies en transit, commissaire
MARIE FRASER, questionne la migration et l’immigration des humains dans notre monde géopolitique par le biais de la peinture, de la sculpture, et de
l’installation vidéo. En entrant on rencontre l’installation The Encounter,
2011, une réflexion sur les gestes répétés dans nos modes de socialisation.
L’artiste se fait filmer en train de donner la main à une multitude de
personnes qui se déplacent pour le saluer devant l’église de San
Bartolomeo. Un peu plus loin on
voit l’installation Last Gestures, 2009, qui cause la plus étrange impression
phénoménologique alors que se superposent deux barres, une verte à gauche et
une rouge à droite, sur les images autrement très familières. Ici c’est
l’histoire d’une jeune fille qui quitte sa famille pour suivre son mari. De
toutes ses pièces, c’est la sculpture Home to go, 2001, qui m’émeut le plus.
Une sculpture de l’artiste en poudre de plâtre et marbre, grandeur nature, qui
transporte son toit, qui peut se transformer en ailes, dans sa marche
migratoire. Cette œuvre saisit l’humain avec simplicité et élégance comme nulle
autre.
COLLAGES: Geste et Fragments, commissaire
LESLEY JOHNSTONE, rassemble 8 artistes Canadiens: DAVID ELLIOTT, LUANNE MARTINEAU, LOUIS-PHILIPPE CÔTÉ, HAJRA WAHEED, PAUL BUTLER, THOMAS CORRIVEAU, TREVOR MAHOVSKY et RHONDA WHEPPLER: qui nous présentent des
collages colorés et fascinants. L’œuvre de découpage de HAJRA WAHEED A Short
Film from the Sea of Change: Character 1: In the Rough, 2013, a tenu mon
attention longtemps. Cette pièce qui se sert d’étagères et de panneaux en bois
foncé nous transporte dans un espace Zen, rappelant un temple avec les
découpures disposées pour former un langage symbolique.
THE CLOCK de CHRISTIAN MARCLAY complète la
présentation hivernale dans les galeries. Le commissaire FRANÇOIS LE TOURNEUX
nous raconte comment l’heure, l’image, le temps et la musique créent un effet
de tension qui captive l’auditoire. En effet, la pièce qui se déroule en temps
direct nous donne l’impression de suivre une longue intrigue qui est à la fois
familière et insolite. Les plus beaux visages du cinéma international surfacent
un à un. L’œuvre a pris 3 ans à réaliser.
The Clock est une œuvre qui dure 24 heures
mais elle sera présentée dans sa totalité seulement 5 fois. PRENEZ NOTE DE LA
CÉDULE QUI SUIT :
PREMIÈRE début 21 Février 2014 à 18:00 jusqu’au 22 Février 2014 18:00 GRATUIT!
NUIT BLANCHE 1er Mars 2014 début à 11:00 jusqu’au
2 Mars 2014 à 18:00
NOCTURNE 7 Mars
2014 début à 11:00 jusqu’au 8 Mars 2014 à 18:00
Pour le Colloque Max and Iris Stern 4 Avril 2014 début à 11:00 jusqu’au 5 Avril 2014 à 18 :00
FERMETURE 19 Avril 2014
début 11:00 jusqu’au 20 Avril 2014 à 18 :00
-LENA GHIO
No comments:
Post a Comment