Wednesday, June 28, 2017

Rêveurs Définitifs c'est partie! • It is ON! de-from 29.06 > 15.07.2017 @ Théâtre Saint-Denis

 Clément Debailleul et Raphaël Navarro, créateurs de Magie nouvelle avec les artistes et concepteurs du spectacle. /
 Clément Debailleul and Raphaël Navarro, creators of Magie nouvelle with the artists and creators of the show.
Photos © Lena Ghio, 2017     
ENGLISH

« La Cie 14:20 est à l’initiative et porteuse d’un des mouvements importants de la scène contemporaine française de ces dernières années : le mouvement artistique de la Magie nouvelle.
La Magie nouvelle place le déséquilibre des sens et le détournement du réel au centre des enjeux artistiques et affirme la magie comme un langage autonome et foisonnant, contemporain et populaire, à travers la création artistique, la recherche scientifique, la transmission pédagogique, et le soutien aux jeunes auteurs magiciens. La Magie nouvelle croise de nombreuses pratiques (danse, théâtre, cirque, marionnette, peinture, cuisine, mode, arts numériques, etc.) et compte aujourd’hui plus d’une soixantaine de compagnies partout dans le monde et ne cesse de croître. »
Évoquant les percées créatives de Cirque du Soleil, on ne sait plus si on regarde un spectacle de danse, de magie ou de cirque. Les cadres peuvent être mystérieux, sérieux ou loufoques. Son plus grand atout est son originalité et son coeur comme une brave petite feuille qui brise le sol.

Evoking the creative breakthroughs of Cirque du Soleil, we can't tell if we are watching a dance performance, a magic act or a circus number. The frames can be mysterious, serious or zany. It's greatest asset is its originality and heart just like a brave new leaf breaking out of the earth.

Plus d'infos et BILLETS / More info and TICKETS

-LENA GHIO

NOUVELLES Semaine 26 Juin 2017

De gauche à droite: Normand Guilbeault - composition et choix des pièces, Annie Poulain - voix et clavier, Claude Lavergne - voix et batterie, Sylvain Provost - voix et guitare, Yves Sioui Durand - textes, interprétation et mise en scène. 
Le Printemps Autochtone d'Art 3, une présentation d'Ondinnok, le dernier de la série, a clôturé l'événement avec un wampum - WAMPUM-KAIONN'I ce 22 juin dernier à la Cinquième salle de la Place des Arts. Le quatuor « Kawandak » mis sur pied en 2008 par le musicien de jazz reconnu Normand Guilbeault et qui inclus Annie Poulain, Claude Lavergne et Sylvain Provost se sont unis avec l'homme de théâtre Yves Sioui Durand qui a fourni et récité les textes. J'adore la poésie qui décrit le mot WAMPUM « branche de perles de coquillage blanches » car c'est exactement la perception que j'ai eue en écoutant les histoires d'injustices monumentales s'attacher au flot de la musique émouvante. Nous avons apprécié ce spectacle profondément. M. Sioui Durand a dit à la conférence de presse initiale qu'Ondinnok reviendrait avec un nouveau concept après celui-ci mais nous devrons attendre. Je le souhaite sincèrement. Ce fut une joie réelle de connaître un peu mieux les Autochtones qui habitent et oeuvrent ici- même. Il est grand temps que ces artistes et créateurs rayonnent avec toute la force des plus grands.

ICIWitchi Tai To de Jim Pepper que Kawandak a interprété pour nous à la fin du spectacle.

MOMENTA Biennale de l'image

Photo © Lena Ghio, 2017 
 DE QUOI L'IMAGE EST-ELLE LE NOM? 7 sept - 15 oct 2017

Le Mois de la Photo devient MOMENTA Biennale de l'Image et a présenté la programmation à venir la semaine dernière. C'est M. Ami Barak, commissaire indépendant et critique d'art qui vit et travaille à Paris qui a la tâche de réaliser l'événement qui sera diffusé dans plusieurs galeries très populaires de Montréal: Ellephant, Galerie Antoine Ertaskiran, Galerie Hugues Charbonneau, Galerie Simon Blais, Galerie Trois Points et Pierre-François Ouellette art contemporain: ainsi qu'a la Galerie de l'UQAM et VOX, centre de l'image contemporaine.

Il y aura beaucoup d'activités stimulantes qui s'y attacheront dont des ateliers, la Journée Portfolio qui aura lieu au Musée d'art contemporain de Montréal ce 14 octobre et beaucoup plus!

https://www.facebook.com/momentabiennale/

« Communication des risques météorologiques et climatiques » Éditions Presses de l'Université du Québec
De gauche à droite: Flore Tanguay-Hébert, étudiante au doctorat en communication des risques et assistante de recherce, Jean-Bernard Guindon, professeur associé au Département de communication sociale et publique, Bernard Motulsky, titulaire de la Chaire de relations publiques et communication marketing, tout de l'UQAM
Photos © Lena Ghio, 2017 
Cette récente publication qui propose des stratégies de communication pour minimiser les risques en temps de crise est plutôt destinée aux professionnels des médias qui ont de plus en plus la tâche de négocier les catastrophes naturelles comme les inondations ou les feus de forêt auprès d'un public inquiet et souvent au coeur du cataclysme. Cependant si les changements climatiques continuent à prendre de l'ampleur il serait judicieux pour les parents d'avoir des outils de communication pour parler à leurs enfants. Quoique le sujet de comment parler aux enfants lors de désastres naturels est à l'étude vous pourrez néanmoins repérer des approches de communications qui seront précieuses en temps de crise.

Et pour conclure...


Un million d’horizons :
pour un 375e anniversaire de Montréal inclusif
Un million d’horizons pour réfléchir, interagir et imaginer le futur de Montréal

La diversité de la création en arts visuels et numériques
offerte dans tous les arrondissements + circuits en autobus !


Suivez ce lien pour connaître toutes les activités et expositions à voir cet été qui ont été méticuleusement choisies pour refléter " Un million d’horizons (1 x 19 = 1 000 000) qui vise à célébrer le 375e anniversaire de Montréal dans tous les arrondissements et ce, jusqu’au 9 septembre prochain. "

-LENA GHIO 

Saturday, June 24, 2017

Jean-Claude Poitras au Centre D'Art Diane - Dufresne 22 juin > 15 octobre 2017

Jean-Claude Poitras avec l'animatrice Geneviève Borne Photos © Lena Ghio, 2017 
Exposition Jean-Claude Poitras : Sur le chemin du Roy, au fil de mes escales
22 juin au 15 octobre 2017 au Centre d'art Diane-Dufresne

Voici où j'étais pour le premier soir d'été. Jean-Claude Poitras a une renommée internationale pour ses accomplissements comme designer de mode et accessoires mais il est beaucoup plus que ça, c'est un de ces hommes magnifiques qui est un délice à rencontrer! D'une gentillesse exquise avec un sourire sans fin il a accueilli des centaines de personnes pour cette rétrospective élégante et incomparable au Centre D'Art Diane - Dufresne
de Répentigny.

Plusieurs personnalités sont venus saluer ce gentilhomme et la fête était animée et joyeuse!

Voyez plus bas les occasions de faire la rencontre de Jean-Claude Poitras. Le centre est élégant, frais et entouré de verdures. Devenir membre du centre ne coûte que 10.00$ et vous donne accès à toutes les activités culturelles et vernissages.

FÉLICITATIONS M. POITRAS!

-LENA GHIO

Jean-Michel Laberge

Gauche, Jean-Michel Laberge lors du vernissage/ Droite, Voile Conscience • Photos de l'expo © Lena Ghio, 2017 
La fin de semaine du Grand Prix, j'ai pris un moment hors du tumulte pour assister au vernissage inusité de l'artiste multidisciplinaire Jean-Michel Laberge. En plus de réaliser des intérieurs FABULEUX, il est photographe et peintre. Nous avons parlé de son intérêt pour l'élévation spirituelle dont il désire infuser son oeuvre. Le tout c'est passé dans Les Résidences au Ritz-Carlton où on pouvait  voir les oeuvres dans un décor approprié. Les agencements de couleurs, de styles, et de sujets augmentaient l'expérience des toiles. Il nous a de plus raconté qu'il passe souvent plusieurs mois à compléter ses oeuvres plus grandes car il aime travailler avec plusieurs médiums telle la photographie et le remaniement digital de l'image avant de compléter avec des crayons à fines pointes.

Rucsandra Calin, Directrice des résidences, organisait cette belle rencontre entre l'art et le décor intérieur dans ces magnifiques espaces.

-LENA GHIO


Friday, June 23, 2017

RÉVOLUTIONS! • REVOLUTIONS!

The Fool design collective A is for Apple poster,  1967 

« You Say You Want a Revolution »

17 juin/June 2017 – 9 octobre/Octobre 2017

ENGLISH

Comme vous avez remarqué, Montréal célèbre plusieurs jalons en cette année 2017: le 375e de la ville, le 150e du Canada et le 50e d'Expo 67.  Nathalie Bondil, directrice du Musée des Beaux-Arts de Montréal et commissaire en chef, Diane Charbonneau, conservatrice des arts décoratifs contemporains et de la photographie au Musée ainsi que Geoffrey Marsh, commissaire au V&A de Londres et Victoria Broakes aussi du V&A ont fait un travail monumental pour rassembler affiches, artifacts, oeuvres d'art, musiques, photos d'icônes de l'époque des années 60 et photos d'événements charniers qui ont forgé la révolution totale de la pensée populaire du dernier siècle. 

As you may have noticed, Montreal is celebrating many milestones this year 2017: the 375th anniversary of the city, the 150th anniversary of Canada and the 50th of Expo 67.  Nathalie Bondil, Director of Musée des Beaux-Arts de Montréal and Chief curator, Diane Charbonneau, curator of contemporary decorative arts as well as photography at the Museum with Geoffrey Marsh, curator at  V&A of London and Victoria Broakes also of V&A accomplished a monumental task of assembling artifacts, art works, music, posters, photos of 60's icons as well as photos of pivotal events that forged the total revolution of popular thoughts in the last century.

De Woodstock au design ultra futuriste des années 60 • From Woodstock to ultra futurist design of the 60s.
Photos © Lena Ghio, 2017 
Avant de voir l'exposition j'ai eu un scoop de Diane Charbonneau en ce qui concerne la musique et son interactivité avec les visiteurs: " L'exposition est munie d'un système interactif et immersif qui n'a pas encore été présenté dans un contexte comme celui-ci. Vous serez surprise par l'adaptation spontanée des pistes sonores alors que vous bougez dans l'exposition. " C'est l'entreprise Sennheiser qui a eu la tâche de transférer la piste sonore captivante réalisée par Marie-Claude Sénécal de Radio-Canada, ICI Musique, qui change devant chaque installation spontanément et parfaitement. Cela ajoute une sensation de plaisir ineffable à la visite puisque rien ne touche le coeur plus vite que la musique.

Before visiting the exhibition I got a scoop from Diane Charbonneau concerning the music and its interactivity with visitors: " The exhibition is equipped with an interactive and immersive sound technology the likes of which have not been seen in a context like this. You will be surprised by the spontaneous adaptation of soundtracks as you move through the exhibition." It is Sennheiser who had the task of transferring the captivating soundtrack produced by Marie-Claude Sénécal from Radio-Canada, ICI Musique, that changes spontaneously and perfectly as you move from installation to installation. This adds to the pleasure factor of the global experience because nothing touches the heart faster than music. 

De gauche à droite / From left to right: Diane Charbonneau, Geoffrey Marsh, Nathalie Bondil.
Photo © Lena Ghio, 2017 

Pas dans l'expo / Not in expo

England 1969 - London, Piccadilly looking towards 

Piccadilly Circus, London, 1969 via Olivia Brathwaite

just-life-love: “ London, 1969 ”

J'ai adoré le design de l'exposition, oeuvre de Sandra Gagné en collaboration avec Paprika et Silent Partners Studio,  qui nous propose un modèle qui évoque les rues célèbres de Londres comme Piccadilly Circus où les grandes vedettes de l'époque, Twiggy, The Beatles, les Rolling Stones et plus se faisaient remarquer pour leur style. On ne se promène pas seulement à Londres, on revoit les grands boulversements politiques avec des personnages comme Mao Tsé-Tung, les Black Panthers, Ché Guevera et la révolution de Cuba. On revoit nos idoles Pops aussi: Robert Charlebois, Carole Laure, Yvon Deschamps à leur débuts. On voit des oeuvres de nos artistes Gilles Boisvert, Pierre Ayot, Antoine Desilets, Clara Gutsche et Jacques Hurtubise et bien sur l'illustre bed-in de John Lennon et Yoko Ono.
C'est merveilleux! On danse tout le long de ce voyage dans le temps.

I just adored the design of the exhibition by Sandra Gagné in collaboration with Paprika and Silent Partners Studio. They  propose a model that evokes the famous streets of London in the 60s like Piccadilly Circus where the biggest stars of that era, TwiggyThe Beatles, The Rolling Stones and more, would go to be seen and show off their style. We aren't only walk through London, we revisit the great political upheavals with characters like  Mao Tsé-Tung, the Black PanthersChé Guevera and the Cuban revolution. We revisit our own Pop idols also: Robert CharleboisCarole LaureYvon Deschamps when they were starting. We see the artworks of our artists Gilles BoisvertPierre AyotAntoine DesiletsClara Gutsche and Jacques Hurtubise and of course the famous bed-in of John Lennon and Yoko Ono.
It's marvelous! We dance throughout this journey through time. 

LOVE (Leave Out Violence, Vivre sans violence)
Bâtir une société sans violence grâce à l’art
Du 9 juin au 21 août / From June 9 to August 21
L’Atelier international d’éducation et d’art-thérapie Michel de la Chenelière
Espace d’exposition J.A. DeSève

Photos © Lena Ghio, 2017 
Rien ne me bouleverse plus que la violence fait aux jeunes! Encore une fois L’Atelier international d’éducation et d’art-thérapie Michel de la Chenelière, sous la gouvernance de Thomas Bastien en collaboration avec l'organisme LOVE,  nous montre l'impact de l'art sur le rétablissement psychologique de ces personnes si riche en potentiel et expressivité. L'excellence des oeuvres juxtaposées au passé des créateurs est renversante. 

Nothing devastates me more than the violence perpetrated on the young! Once again L’Atelier international d’éducation et d’art-thérapie Michel de la Chenelière, under the stewardship of  Thomas Bastien in collaboration with the organization LOVE,  shows us the impact of art on the psychological healing of these persons so rich in potential and expressiveness. The excellence of the works juxtaposed to the past of these creators is staggering. 

La Balade pour la Paix : un musée à ciel ouvert / An Open-air Museum

Une exposition d’art public sur la rue Sherbrooke - Du 5 juin au 29 octobre 2017    

A public art exhibition on Sherbrooke Street - From June 5 to October 29, 2017


Photos © Lena Ghio, 2017 

Finalement, la rue Sherbrooke entre le Musée des Beaux-arts de Montréal et le Musée McCord unit la planète entière dans une réflexion touchante de ce que nous pouvons accomplir en s'unissant! C'est d'une beauté grandiose! Pour tous les détails ICI

Finally, Sherbrooke street between the Montreal Museum of Fine arts and the McCord Museum unites the planet in a touching reflection of what we could accomplish if we would unite our efforts! It is a grandiose beauty! For all the details HERE

-LENA GHIO

Thursday, June 22, 2017

JUST FOR LAUGHS • RÊVEURS DÉFINITIFS



FRANÇAIS

NEW STARS & PURE MAGIC!!!

If it is at all possible, Just For Laughs has added to the list of stars coming to our town:


  Just For Laughs adds more to this year’s lineup

CBS’s Superior Donuts Cast and Executive Producers Panel brings star/executive producer Jermaine Fowler, stars Judd Hirsch, Katey Sagal, and Maz Jobrani who will be joined by executive producers Bob Daily, Neil Goldman and Garrett Donovan.

Mark Forward’s “Oh, Comedy!” A Canadian Perspective
Jeff Ross Presents Stand-Up On the Spot with Jeremiah Watkins
Ari Shaffir's Skeptic Tank, Yamaneika Saunders’ Rantin & Ravin, Marina Franklins’ Friends Like Us have been added to the Podcast series.
Sirius XM Top Comic Showcase, Boast Rattle and The Masters series added to OFF-JFL.
Plus OFF-JFL grows with hours from Ali Siddiq, Maz Jobrani, Aunty Donna, Randy Writes a Novel, Jessica Kirson, Dov Davidoff, Mo Amer, Brent Morin, and Orny Adams.

Find us on social #JFLMTL
Facebook: @justforlaughs                                                                             
Twitter: @justforlaughs                                                                                                                                    
Instagram: @justforlaughs  


I AM SO EXCITED!!!!!!

Also, running from June 29 to July 15th at Théâtre St-Denis, with special musical guest star Patrick Watson, Rêveurs Définitifs - A Magical Journey to a land of Wonder that will Dazzle the Senses!
Check out this sample of the delight you are in for HERE! INFOS

DE LA MAGIE PURE!!!

Un spectacle extraordinaire qui vous transporte dans un univers où toutes les lois de la physique ne comptent plus, avec l'invité musical spécial Patrick Watson, au Théâtre St-Denis du 29 juin au 15 juilletRêveurs Définitifs - Un Voyage dans l'irréel!
Regardez cet échantillon du délice qui vous attend ICI! INFOS

JE SUIS TRÈS EXCITÉE!!!!!!!

-LENA GHIO

Saturday, June 17, 2017

JUST FOR LAUGHS is JUST around the corner! July 12 > July 31 2017

Craig Ferguson, David Spade, Jim Carey, & Jerry Seinfeld! 
This year's JUST FOR LAUGHS brings together the funniest comedy talents of our times! At the Bell Center this July 26th the unbeatable Jerry Seinfeld is joined by Gad Elmaleh two extraordinary international comedy superstars! There are still a few places available check HERE!

Also in town, none other than JIM CAREY! Featured at Place des Arts Maison Symphonique with the cast of his new Showtime production I'M DYING UP HERE: Melissa Leo, Michael Aguilar, Ari Graynor, Al Madrigal, Erik Griffin, Andrew Santino, Jake Lacy, RJ Cycler, Michael Angarano and Clark Duke! For ticket information check HERE!

Facebook: https://www.facebook.com/ImDyingUpHere
Twitter: https://twitter.com/sho_dyinguphere?lang=en
Instagram: https://www.instagram.com/sho_dyinguphere/

Next, one of my favorites, David Spade! He will host a Gala on July 26th at Salle Wilfred-Pelletier. Ticket info HERE! And another fave rave, Craig Ferguson! He will be at Monument National on July 29th for 2 shows, 1 @ 7:00 PM and another @ 9:30 PM! Ticket info HERE!

And if you are bold enough to get yourself a pass that will let you see many shows at great prices AND let you partake of my all time favorite part of the festival, ComedyPro. Here are the names of a few of the great participants:
2017 PARTICIPANTS at Just For Laughs ComedyPRO include: Kevin Hart, Jim Carrey, Trevor Noah, Danny McBride, Kaitlin Olson, Jay Baruchel, Ari Graynor, Andy Kindler, Georgia King, W. Kamau Bell, Kimberly Hébert Gregory, the casts and creators of Vice Principals (HBO), I’m Dying Up Here (Showtime), The Mick (FOX), The History of Comedy (CNN) and much more.
What is FABULOUS about Just For Laughs ComedyPRO is that you are right up there with the artists in various types of activities.
Follow the links to find out more about this year's mind blowing schedule!

-LENA GHIO

Saturday, June 10, 2017

4e IX SYMPOSIUM Embodied Space @ SAT

Gauche Left VR Lounge / Droite Right: Ghislaine Boddington Photos © Lena Ghio 2017 
ENGLISH

L'ouverture de ce dernier Symposium étale les points qui seront élaborés durant les jours suivants. Ghislaine Boddington, une artiste-commissaire, chercheuse et directrice, une spécialiste dans les technologies qui sont réactives au corps et aux expériences immersives, nous dit que le temps est arrivé pour  discuter de la moralité et l'éthique de nos échanges dans les cyberespaces. Son focus était sur le corps: comment se sent le corps, comment est-il exprimé, comment rencontre-t-il l'autre dans les cyberespaces? Elle a identifié des technologies de plus en plus grandissantes où les échanges ont lieu entre notre corps vivant et les expériences immersives de groupes qui collaborent dans ces espaces de partage: présence en direct, téléprésence, présence virtuelle, avatar et robotique, informatique portable, les technologies qui détectent le mouvement, les vibrations et les gestes.

L'art technologique dès sa création tente d'augmenter la perception humaine. Le 4e Symposium a examiné tout! Mais la question du respect et du code d'éthique est loin d'être résolue. Les troubles internationaux et les pourparlers gouvernementaux qui annoncent l'intention des politiciens de surveiller nos échanges sur les médias sociaux sont un exemple des possibilités d'abus de pouvoir.

Cette conversation s'est poursuivie le 31 mai 2017 avec, en plus de Ghislaine Boddington,  M Eifler, artiste technologique et chercheuse chez eleVR (US),  Alido Di Giovanni, fondateur de SUMMIT et Luc Courchesne, artiste et co-commissaire du IX Symposium. Bref, c'est TOUJOURS une question de respect et de bon sens! Vous devez vous protéger en ligne, UN POINT C'EST TOUT! Des discussions se poursuivent et vous devez en parler à vos jeunes. 

The opening of this last Symposium lays out the points that would be elaborated during the following days. Ghislaine Boddington, an artist-curator, researcher and director, a specialist in body responsive technologies and immersion experiences, told us the time has come to discuss our morals and ethics in cyberspace. Her focus was on the body, how does the body feel, how is it expressed, how does it meet others in cyberspace? She has identified technologies that are increasing daily where exchanges happen between our "living emotional bodies" and group immersion through collaborative sharespaces: live presence, Telepresence, virtual presence, avatars and robotics, wearable computing, motion, sense + gesture tech. Follow a conversation here.

Technological art since its creation has aimed at augmenting human perception. The 4th Symposium examined everything! But the question of respect and ethics is far from resolved. International turmoils and governmental discussions that announce the intention of politicians to monitor our exchanges on social media are an example of abuse of power.

The conversation continued on May 31st 2017 with, on top of Ghislaine BoddingtonM Eifler, technology artist and researcher at eleVR (US),  Alido Di Giovanni, founder of SUMMIT and Luc Courchesne, Artist and Co-Curator of IX Symposium. Bottom line, it is ALWAYS a question of respect and good sense! You MUST protect yourself online, PERIOD! Discussions are ongoing and you must discuss this with your kids.


De Gauche à Droite From Left to Right: Luc Courchesne, Félix Lajeunesse et / and Paul Raphaël de / of Félix et Paul Studios  Photos © Lena Ghio, 2017 
Les maîtres de l'expérience VR, Félix Lajeunesse et Paul Raphaël, de Félix et Paul Studios , nous ont raconté l'évolution de leur extraordinaire entreprise. Ce que j'adore de leurs oeuvres c'est la beauté, l'intimité et la clarté des films. J'ai vu presque tous leurs films, j'ai visité la Maison-Blanche, j'ai vu le Cirque du Soleil sur la scène, j'ai même visité l'Afrique! Si vous allez sur le site attaché, vous verrez des images de leurs films. MAGNIFIQUE!

The masters of the VR experience,  Félix Lajeunesse and Paul Raphaël, of Félix et Paul Studios, told us of the meteoric ascension of their extraordinary enterprise. What I adore about their works is the beauty, the intimacy and the clarity of the films. I have seen most of their films, I visited the White House, I was on stage with Cirque du Soleil, I even visited Africa! If you go on their site, you will see images of their films. FABULOUS!

Gauche / Left M Eifler is demonstrating new ways the body and the computer interface and communicate with each other. Droite / Right Evelyn Eastmond is showing us how to create augmented reality and avatars on Add caption

Dans l'après-midi, j'ai assisté à un atelier sur comment créer une réalité augmentée avec M EiflerEvelyn Eastmond et Andrea Hawksley, les trois chercheuses chez eleVR (US) .

In the afternoon, I attended a workshop on how to create an augmented reality with  M EiflerEvelyn Eastmond et Andrea Hawksley, all three are researchers at eleVR (US) .
Luc Mayrand - VP and Creative portfolio executive at Walt Disney Imagineering (CA) Photo © Lena Ghio, 2017
Quoique que le Symposium soit irrésistiblement riche en activité de tous genres, j'ai conclu ma visite avec l'extraordinaire présentation de Luc Mayrand, un créateur hors pair chez Walt Disney Imagineering. Ce qui commence par des études, des esquisses, et des dessins devient un parc thématique où tout est mis en place pour vous faire vivre, le plus concrètement possible, l'expérience d'être dans le monde du Pirates des Caraïbes. Regardez ce film pour voir l'éblouissant résultat du travail de Luc Mayrand qui a pris près de 8 ans à compléter. 

Pour en voir plus sur IX Symposium ICI

Although the Symposium is irresistibly rich in activities of all genres, I concluded my visit with the extraordinary presentation by Luc Mayrand, a peerless creator at Walt Disney Imagineering. What begins with studies, sketches, and drawings become a theme park where everything is in place to give you the closest possible experience of being in Pirates of the Caribbean. Check out this film to see the dazzling result of  Luc Mayrand's work that took 8 years to complete. 

To see more on IX Symposium HERE

-LENA GHIO

Tuesday, June 6, 2017

RIDM ÉTÉ 2017



« Les Rencontres internationales du documentaire de Montréal (RIDM) ont le plaisir de dévoiler leur programme de projections extérieures gratuites pour l’été 2017 qui se tiendra du 14 juin au 26 août. S’associant à plusieurs organismes, les RIDM présenteront une sélection de 5 documentaires phares dans 6 lieux inusités de Montréal. Une belle façon de profiter de la saison estivale tout en découvrant des films originaux et engagés.
Toutes les projections commenceront à la tombée de la nuit et certaines seront suivies d’une période de discussion avec les cinéastes.
Le coup d’envoi de la série aura lieu le mercredi 14 juin à 21h15 au Parc du Portugal avec la présentation de Swagger d’Olivier Babinet, en version originale française avec sous-titres anglais. Bande-annonce : vimeo.com/184690659
Entre documentaire et fiction jubilatoire, des jeunes d’un collège de banlieue parisienne se confient sur leurs rêves, leurs espoirs et leurs craintes dans une mise en scène onirique, fantaisiste et touchante qui propose un point de vue inédit sur la jeunesse actuelle.
Les films suivants seront à voir ou à revoir au cours des projections extérieures : Gulîstan, terre de roses de Zaynê Akyol, Le goût d’un pays de Francis Legault, Raving Iran de Susanne Regina Meures, Combat au bout de la nuit de Sylvain L'Espérance.

La programmation complète est maintenant en ligne sur le site des RIDM :
Merci à nos partenaires associés aux projections RIDM en plein air : Festival MURAL, Cinéma sous les étoiles de Funambules Médias, Village au Pied-du-Courant, Conseil des arts de Montréal en tournée, Cinéma urbain à la belle étoile présenté par la Société des arts technologiques [SAT] et le Partenariat du Quartier des spectacles, en collaboration avec l'arrondissement de Ville-Marie.

Seul festival au Québec entièrement dédié au documentaire, les Rencontres internationales du documentaire de Montréal (RIDM) offrent au public le meilleur du cinéma du réel en rassemblant les grands auteurs et les nouveaux talents à découvrir.
La 20e édition des RIDM se déroulera du 9 au 19 novembre 2017.
Informations : www.ridm.ca / info@ridm.ca »


Sunday, June 4, 2017

Enter the Dragon / The Science & Spirit of Emerge Art

Emerge Art Enter the Dragon, 2017, © Lena Ghio. Click on image to get better view of the movement of the dragon. 

THE SCIENCE

It is undisputed that our observation of quantum systems affects their behaviors. A recent quantum theory prediction concerns the behavior of particles in the vacuum of space. The theory, in this case, is that what appears empty is in fact filled with virtual particles that pop in and out of existence. The dual nature of the particles, solid and energy wave, create the uncertainty principle in quantum physics. 

According to Einstein, the speed of light is constant in a vacuum BUT "its speed passing through any given material depends on a property of that substance known as its index of refraction. By varying a material's index of refraction, researchers can influence the speed at which both real and virtual photons travel within it." Consider this as you look at the interplay of light and water as it creates the dragon. More intriguing scientific dialogue on this subject is found here.

Scientists have also observed that what happens in a vacuum is affected by what they put around it: « It is generally true that the amount of energy in a piece of vacuum can be altered by material around it, and the term "Casimir Effect" is also used in this broader context.» Emerge Art is a response from the particles inside the bowl of water to a) their surroundings AND b) the attention I, the observer, pay to them.

It is possible that Emerge Art is similar to the phenomenon scientists call sonoluminescence. One thing is for sure, we see at least 4 particle actions within Emerge Art that correspond to what is known in quantum physics: 1) particles appear out of nothing 2) they respond to what I place around the bowl of water 3) water (1.33) has a higher refractive index than a vacuum (1.00000) so it alters the speed of light as it goes through it, which may account for water's capacity to coalesce particles into forms people recognize 4) they, the particles in the water, are being observed by me.

Emerge Art is also a great illustration for the Theory of Everything because it shows how gravity clumps particles together to form meaningful shapes, and the Theory of Extra-Dimensions because the particles are behaving in ways outside what is considered the norm. CERN will prove extra-dimensions when it finds an unusual particle, for example.




THE SPIRIT

In this precise story, quantum mechanics made possible the appearance of a purple dragon in water. Various cultures have ascribed diverse meaning to this mythological animal, from ally to foe, from wise to evil. For humanity the struggle between good and evil is fierce because we are constantly judging ourselves and our fellow humans. For example, we are conscious that we must take lives, animal and vegetable, to eat and it is a struggle to justify to ourselves that we are "good" if we kill. Although we now know about sociopathy and psychopathy, where humans have no qualms about killing. The point is, for most of humanity there is a desire to be decent and to be in harmony with "the giver of life".

In psychology, water is the symbol of the subconscious. In Dr Carl Jung' s works he attempts to find a symbolic language in the human psyche that is universal. He calls it the collective unconscious. He studied countless ancient texts and compared the symbols he found there to the dream symbols of modern humans. He found intriguing links between the symbols of ancient scripts and the evolution of his patient's psyche. In the above sequence of Emerge Art, we see the head of a dragon emerge. Here is what he says about that symbol: 

« The head of the dragon that "lives eternally", is called "vita gloriosa" (the life of the blessed) and "the angels serve it". The caput draconis is manifestly identified with Christ here... ( Matth., iv, 11, )» 
*Translated from French Les Racines de la Conscience, Buchetl / Chastel, p.415

The reason this quote is significant for this Emerge Art is that I had surrounded the bowl with images of Jesus AND images of Emerge Art from the series Who is Jesus of Nazareth? The particles in the water produced a symbol of Jesus that is unknown to most people except the ancients and readers of Carl Jung, like myself.

For me, this dragon gives the clearest example yet of the possibilities of Emerge Art, the language of water. At this momentous time when we must reconnect with nature, it is reaching out to us.




MAGIE à Montréal • MAGIC in Montreal

Photos © Lena Ghio, 2017
ENGLISH


@ Musée McCord Museum : ILLUSIONS L'ART DE LA MAGIE / THE ART OF MAGIC
26.05.2017 > 07.01.2018

Cette exposition est totalement ravissante, remplie de mystère et de couleurs. Les oeuvres qui composent l'exposition sont des affiches qui proviennent de la collection privée de Allan Slaight, un homme d'affaires passionné pour la magie. Christian Vachon, conservateur, Peintures, estampes et dessins au Musée, est responsable de cette collection d'une pureté exquise. Les affiches coupent le souffle autant par leur beauté, leur grandeur, que leurs contenus mystérieux. Il a collaboré avec le magicien de renommée et historien de la magie David Ben pour élaborer l'exposition. Olivier Kemeid a signé les textes et la scénographie qui recréé l'atmosphère du cirque d'antan, est signé Guillaume Lord.

This exhibition is totally ravishing, filled with mystery and color. The works that compose it come from the private collection of Allan Slaight, a business man who has a passion for magic. Christian Vachon, curator, Paintings, prints and drawings at the Museum, is responsible for this collection that is exquisitely pristine. The posters take our breath away with their beauty, their size, as well as their mysterious content. He collaborated with renowned magician and magic historian David Ben to curate the exhibition. Olivier Kemeid signed the texts and the scenography that recreates the atmosphere of old time circuses is signed Guillaume Lord.

L'AMAZONIE @ Pointe-à-Callière takes us to THE AMAZON 20.04. > 22.10.2017

Photos © Lena Ghio, 2017 

On entre ici dans l'univers des chamanes authentiques. L'exposition, réalisée par le MEG - Musée d'ethnographie de Genève et adaptée par Pointe-à-Callière, rassemble des objets qui proviennent de différentes communautés disséminées sur le vaste territoire de l'Amérique du Sud qui sont toutes unies par le chamanisme, l'union entre l'humain et la nature, le visible et l'invisible. Comme vous pouvez constater par les images sombres que j'ai prises, les lumières sont très basses. Ceci pour protéger les pièces délicates et pour simuler la réalité des peuples qui vivaient dans les forêts vierges, qu'ils sont plus souvent dans l'ombre qu'au soleil. J'ai été ravie par ce parcours.

Here we enter the authentic world of the ancient shamans. The exhibition, produced by  MEG - Musée d'ethnographie de Genève and adapted by Pointe-à-Callière, brings together objects that come from different communities of the vast territory that is South America that are all united by the practice of shamanism, the union between man and nature, the visible and the invisible. As you can observe from the somber images I took above, the lighting is very dim. This, on the one hand, is to protect the artifacts but also to give you a true sense of how it was for the people living in these rain forests, they were more often in the shades than in the sun. I was delighted by this journey into the wilderness.


À LA TOHU: L'École nationale de cirque de Montréal présente:

Gauche: Yves Dagenais avec les finissants 2017: HANGAR DES POSSIBLES !  / Droite: Didier Lucien avec les finissants 2017: L'AMOUR ET LES EXTRATERRESTRES ! 
Avec un vrai délice, j'ai vu le travail phénoménal des finissants 2017 de L'École nationale de cirque de Montréal à La Tohu. Il y avait deux spectacles: Hangar des Possibles! réalisés par Yves Dagenais qui nous propose un récit un peu surnaturel dans des rues désaffectées d'une ville inconnue. Les artistes étaient tous à la hauteur de la présentation et nous en sommes sorties énergisés! Je dois souligner en particulier la performance d' Angela McIlroy-Wagar sur le cerceau. Elle semble faite de caoutchouc tellement elle est souple!

L'autre récit, audacieux et plein d'action, L'Amour et les extraterrestres! est inspiré par un rêve qu'a eu Didier Lucien. Un combat s'enchaine entre les humains et les envahisseurs! Magnifique!

Ces deux spectacles sont déjà terminés mais les activités culturelles se poursuivent, voir la programmation.

Les Lauréats des Prix de Communications et Société
Les Lauréats: Hind Benchekroun et Sami Mermer / Jean Lemire / absente Valérie Roberge-Dion dont le prix a été remi à son éditeur. Photos © Lena Ghio, 2017 

Les finalistes du Prix cinéma de Communications et Société 

Parmi les longs métrages québécois ou canadiens projetés en salle au cours de l’année 2016 et s’étant distingués par leur capacité à mettre en valeur une vision du monde empreinte d’humanisme et de spiritualité, les films suivants ont été retenus :
·                    Avant les rues de Chloé Leriche (FunFilm Distribution)
·                    Pays de Chloé Robichaud (Les Films Séville)
·                    Montréal la blanche de Bachir Bensaddek (K-Films Amérique)
·                    Callshop Istanbul de Hind Benchekroun et Sami Mermer (Diffusion Multi-Monde)
·                    Œil pour œil (An Eye for an Eye), de Ilan Ziv (Filmoption International)
·                    Le théâtre de la vie (Theater of Life) de Peter Svatek (ONF) 
Le jury de prix cinéma est formé de l’animateur Patrick Masbourian (ICI Radio-Canada), de la journaliste Claudette Lambert (Radio-Canada, Radio VM), et de Martin Bilodeau, rédacteur en chef de l’agence de presse Mediafilm.

Les finalistes du prix du livre, dans la catégorie Essai

Parmi les 32 livres soumis, voici les cinq finalistes du Prix de Communications et Société, dans la catégorie Essai:
·                    Le souffle et la flamme de Monique Brunet-Weinmann (Éditions du Septentrion)
·                    Heureux les pauvres? de Nicole Croteau (Éditions Médiaspaul)
·                    L’Odyssée des illusions de Jean Lemire (Éditions La Presse)
·                    Monde unique, projet commun de Jacques Racine (Éditions Médiaspaul)
·                    Le désert et l’oasis de Jean-Claude Ravet (Éditions Nota Bene)
Le jury du prix du livre dans la catégorie Essai est formé de la journaliste et réalisatrice Lise Garneau, de la communicatrice Gaétane Larose, et de l’auteur et animateur, Jean-Philippe Trottier.

Les finalistes dans la catégorie Livre à thématique spirituelle

Parmi les 32 livres soumis, voici les cinq finalistes du Prix de Communications et Société, dans la catégorie Livre à thématique spirituelle:
·                    L’encre des savants est plus sacrée que le sang des martyrs de Aziz Farès (Éditions XYZ)
·                    La vie secrète des Hassidim de Sandrine Malarde (Éditions XYZ)
·                    Entre ciel et mère de Valérie Roberge-Dion (Éditions Novalis)
·                    Zigzags et encens de Serge Provencher (Éditions Médiaspaul)
Le jury du prix du livre à thématique spirituelle est formé de l’historienne Denise Robillard, de Chantal Jodoin, directrice du Centre PRI – Présence religieuse intercommunautaire, et de Philippe Gendron, prêtre, bibliste et vicaire général de l'archidiocèse de Gatineau.

Les Lauréats:

Callshop Istanbul de Hind Benchekroun et Sami Mermer (Diffusion Multi-Monde)

 L’Odyssée des illusions de Jean Lemire (Éditions La Presse)

 Entre ciel et mère de Valérie Roberge-Dion (Éditions Novalis)

-LENA GHIO