Sunday, February 17, 2013

Laurent Grasso. Uraniborg / Lynne Cohen. False Clues & Jonathas de Andrade


 Français en bleu

Until April 28 2013 at the Montreal Museum of contemporary art you can experience the works of three intriguing artists whose creations act on the way we perceive and remember reality. I will describe the path I took.

Jusqu'au 28 Avril 2013 au Musée d'art contemporain de Montréal vous pourrez vivre l'expérience de l'oeuvre de trois artistes intriguants dont les créations agissent sur la façon dont on perçoit et on se souvient de la réalité. Je vous décris mon parcours.


My first stop was at Brazilian born JONATHAS DE ANDRADE 's film project 4 000 Disparos. Shocked by the amnesia of his compatriotes about recently overcomed dictature the artist photographed 4 000 men in the streets of Buenos Aires then stringed the images into a fast pace sequence where one face quickly follows the next. The effect is hypnotic and suddenly the faces merge into the one face of modern man. It is a brilliant portrayal of the current human condition.

Mon premier arrêt était au projet de film de l'artiste Brézillien JONATHAS DE ANDRADE qui s'intitule 4 000 Disparos. Choqué par l'amnésie de ses compatriotes concernant les récentes dictatures abolies, l'artiste photographie 4 000 hommes dans les rues de Buenos Aires pour ensuite enchainer les images dans une séquence où une visage suit l'autre très rapidement. L'effet est hypnotique et soudainement les visages se fusionnent dans une face de l'homme moderne. C'est un portrait brilliant de la condition humaine actuelle.

Close by I walked into the LYNNE COHEN exhibit False Clues. A renowned photographer, Lynne travels around the world and seeks out the most unusual architectural spaces. She invites us to pay attention to the humorous details in the images and specifies that they were part of the room, that she does not alter the space she photographs.

Tout près je me dirige vers l'exposition de LYNNE COHEN. False Clues. Une photographe de renommée, Lynne voyage autour du monde pour repérer des espaces architecturales inusitées. Elle nous invite à porter attention aux détails humoristiques contenues dans les images et elle spécifie qu'ils faisaient parties de la pièce, qu'elle n'altère pas les espaces qu'elle photographie.


Then I entered the magical world of LAURENT GRASSO. Uraniborg. A map is provided as you enter this dark maze where art and technology explore the mysteries of time, of astronomy, and of human behavior. Inspired by the life work of TYCHO BRAHE, an astronomer who devoted his life to his passion for the stars and who influenced modern knowledge, the maze you walk into is constructed like the observatory built by the passionate astronomer. The installation of the works is complex but coherent and presents videos that I just loved tremendously. The videos produced a sense of peace in me and a sense of wonder at the beautiful craftsmanship of the artist. His perfect attention to every detail pays off as the journey into the labyrinth is seamless. You will flow from one perceptual delight to the next. He also addresses the suspicious death of Tycho Brahe and the power struggles of men over whose world view will dominate the political and religious fields.

Ensuite j'entre dans le monde magique de LAURENT GRASSO. Uraniborg. Une mappe est fournie à l'entrée de ce dédale sombre où l'art et la technologie explorent les mystères du temps, de l'astronomie, et du comportement humain. Inspiré par l'oeuvre de TYCHO BRAHE, un astronome qui a dévoué sa vie à sa passion pour les étoiles et qui a influencé les connaissances modernes, le dédale dans lequel on marche est bâti comme l'observatoire que ce fit construire l'astronome passionné. L'installation des oeuvres est complexe mais cohérente et présente des vidéos que j'ai beaucoup aimé. Les vidéos ont produites en moi une sensation de paix et d'émerveillement pour l'expertise de l'artiste. Son attention parfaite pour chaque détails est récompensée puisque le trajet dans le labyrinthe est homogène. Vous allez couler d'un délice perceptuel à l'autre. Il adresse aussi la mort suspecte de Tycho Brahe et les enjeux de pouvoirs entre les hommes pour quelle vue du monde dominera les champs politiques et religieux.

-Lena Ghio

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